onsdag 10 mars 2010

Kommentarsgranskning

För mer än 24 timmar sedan skrev jag en kommentar på KBs blogg På väg mot ett nytt uppdrag. Då fick jag meddelandet "Din kommentar inväntar granskning". Jag tycker det är utmärkt att man granskar.  Men jag blev lite förvånad att det tar så lång tid, eftersom en annan kommentar jag skrev igår under en annan rubrik, publicerades ganska omgående. Olika rubriker har kanske olika granskare? Så här skrev jag under rubriken "En gemensam nationell katalog": 
"Det är bra att Libris blir den nationella katalogen och att alla poster blir fritt tillgängliga. Äntligen kommer talböckerna att finnas i en nationell katalog, liksom folkbibliotekens AV-medier. Om folkbiblioteken vill ha bibliografisk service är det bra att den tjänsten finns att köpa. Idag består tjänsten av två delar: katalogposten och uppgradering av katalogposten. I fortsättningen antar jag att det är uppgraderingen som BTJ kan sälja. Där lägger de idag väldigt lite resurser, så prissänkningen lär bli stor? BTJ har på sin hemsida en deklaration hur man tänker med sina bibliografiska informationstjänster. Under rubriken ”En seriös och ärlig diskussion – tack” säger man att faktafel har spridits ”BTJ lägger 70 % av sina resurser på uppdatering av gamla poster”.Och så svarar man själv ”Nej, BTJ lägger mindre än 5 % på detta.”
Nu när jag skriver i min blogg väljer jag att lägga till ett utdrag ur BBL 9 2009 s17 - 18:
" Det mest allvarliga är att hon påstår att vi lägger 70% av våra resurser på uppdatering av gamla poster. När bibliotekschefer runt om i landet får höra detta tycker de ju att vi är knäppa som lägger så mycket på uppdatering av gamla poster. Och det vill man inte behöva betala för, utan då anser man att tjänsten borde kosta 30% av vad den kostar idag. Med andra ord sprids bilden att om man inte tar del av uppdateringarna kan priset sänkas jättemycket. Men detta är inte alls sant. Idag arbetar två, dvs cirka 5%, av fyrtioen medarbetare med uppdatering av gamla poster, de andra 39 medarbetarna jobbar med nyproduktion av poster. Om vi lägger 5% eller 70% av våra resurser på gamla poster - det ger ju två helt olika bilder av prissättning och kostnader."
Det är bara att instämma. Samt påpeka, att jag inte skrivit något om hur BTJ fördelar sina resurser.
Vill ni läsa hela BTJs inlägg finns det här: http://www.btj.se/public/templates/btjblog.aspx?postid=267
Jag har kommenterat en del på min blogg under etiketten ”ärlig diskussion”
http://annachristinasblogg.blogspot.com/

2 kommentarer:

  1. KB Elisabet Ahlqvist svarar:

    Hej Anna Christina!

    KB:s blogg tillämpar principen att alla inlägg publiceras direkt och granskas i efterhand. Denna syssla delas av tre personer, vi har daglig kontroll av bloggen under kontorstid, därutöver sker det med frivilliga insatser (alltså kvällar och helger)
    17.45 den 10 mars reagerade jag över att ditt inlägg låg för granskning och ej publicerats. Jag skickade genast en förfrågan till mina kollegor och ingen av oss tre personer har gjort något åt din replik. Den enda hypotesen vi har är att det gjorts något fel på användarsidan. Under dagen har jag haft en direkt kommunikation med dig om vad som möjligen kan ha inträffat.

    KB beklagar om felet ligger på vår sida, men vi har ännu inte kunnat hitta något som tyder på annat än tekniktrubbel.

    Jag vill också vara tydlig med att KB bara lyfter bort inlägg med personangrepp eller tillmälen, allt annat publiceras, och att alla inlägg granskas i efterhand.

    vi hoppas att du fortsätter att skriva repliker i vår blogg eftersom det är värdefullt för KB med så många synpunkter som möjligt!

    mvh
    Elisabet

    SvaraRadera