- Det är mycket viktigare för låntagaren att ha goda erfarenheter av leverans av det man önskar, än goda erfarenheter av att finna det i katalogen.
- Man förväntar sig sammanfattningar och innehållsförteckningar
- Det finns betydande skillnader mellan vilka katalogdata som prioriteras av låntagarna och av bibliotekspersonalen
Liknande svar fick vi i användarundersökningen som gjordes i LIMIT-projektet för några år sedan. Systemleverantörerna fick en önskelista, men än är problemen långt ifrån avhjälpta. Själv blev jag irriterad när jag i helgen sökte efter en bok av Gudmundsson, och de nio första svarsalternativen i vår lokala OPAC var Andersen, HC. Det visade sig att Gudmundsson var återberättare av sagorna. Och det var inte "min" Gudmundsson. Han kom först på tredje sidan med svarsposter. Jag skulle önska att systemet sorterade på författare i första hand, och inom författargruppen lät nyaste bok komma först. Precis så som Mina bibliotek i Umeå har det. Det gäller att priortiera rätt saker i katalogen så att användarna blir nöjda. Ibland fördjupar vi oss i ämnesord och bibliografisk service och annat som hör katalogposter till, men förbigår de stora problemen för låntagarna. I Värmland har vi beslutat att göra en användarundersökning av vår sammanslagna OPAC. Kanske finns det fortfarande likheter med användarundersökningen som OCLC har gjort. Löser Axiells Arena eller CS Library alla våra problem? Och hur ska vi isåfall få råd att installera det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar