torsdag 9 april 2009

BTJ:s etiketter

Nu levererar inte BTJ längre smarta etiketter till böcker som köps via adlibris. Det innebär att BTJ försämrar i villkoren för dem som abonnerar på bibliografisk service. Istället för att scanna etiketten måste man nu skriva in t ex ett författarnamn, och leta upp posten. Det är konstigt att BTJ väljer att försämra tjänsten nu, när man just ska genomföra en charmoffensiv mot biblioteken. Dessutom är det en försämring som inte sparar pengar i produktionsledet antar jag. När vi träffade BTJ:s nye vd Jonas Arvidsson i förra veckan berättade han hur irriterad han blir när man ändrar i villkor mitt under löpande avtalsperiod. Han exemplifierade med ett paket med tv-kanaler där en kanal plötsligt försvinner. Jag menar att det finns likheter. Biblioteken köper bibliografisk service i tron att man ska få hjälp att bygga upp sin lokala katalog, oberoende av var man köper sina medier. Men Jonas Arvidsson nämnde ingenting om att etikettleveransen för böcker köpta hos adlibris skulle upphöra.

Det är till BTJ som biblioteken betalar för att underlätta hanterandet av posterna. Det är mycket pengar som läggs ut för att på ett rationellt sätt få in katalogposterna i den lokala katalogen. För Värmlands del vill BTJ ha ungefär 1,2 miljoner kronor för bibliografisk service och dessutom 300 000 kronor för BURK, som man måste ha, annars får man inte in posterna i katalogen. Skulle vi köpa posterna styckevis från BTJ skulle vi få betala ungefär 160 000 kronor. Det är priset för själva katalogposterna. Då får man inte det förenklade sättet att få in posterna i katalogen, och inte en del uppdateringar och ämnesord. Istället får man ungefär detsamma som man får gratis av Libris, men med den fördelen att alla poster finns. Prislappen för värmlandsbiblioteken är alltså en miljon kronor för servicen att enkelt hantera sina kataloger. Biblioteken är väldigt nöjda med tjänsten, men missnöjda med priset. Nu blir det inte lika lätt. Risken är stor att biblioteken varken blir nöjda med tjänsten eller priset. Tänk om BTJ! Låt inte kunderna lida för att ni inte kommer överens med adlibris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar