Städar inför ledigheten och läser i Bok og bibliotek 3/2010 om Drammenbiblioteket. Det är ett spännande bibliotek, som jag besökte i våras. Bibliotekschefen säger i artikeln att hon vill bli av med ord som "brukaren" och "låntagaren". Istället välkomnar hon "kunden". -Tänker du "kund" så tänker du en helt annan sorts service än om du tänker "brukare". En kund ska behandlas så att man tänker "hit vill jag komma igen". Tänk parallellen till en butik, där kunden kommer in för att köpa en sjal, och går ut med en hel garderob. Kundtänkandet är också nödvändigt för att framtidens bibliotek skall nå ut bredare, och marknadsföra sitt utbud till fler, säger hon.
Bengt Göransson tar upp kundbegreppet på ett annat sätt i den nya boken Tankar om politik. -När jag går in i en livsmedelsbutik för att köpa en tomat gör jag det som kund, skriver han, och beskriver hur han väljer ut en fin tomat utan tanke på att andra kunder kanske får ruttna tomater eller inga tomater alls. Kunden och säljaren skapar sina avtal utifrån enskilda behov. För butiksägaren är butiken alltid viktigare än kunden. Bengt Göranssons resonemang är intressant, och jag rekommenderar läsning av boken. Men visst kommer låntagarna och lånar böcker, utan att bry sig om vad som blir kvar?
SvT Sverige 2007
1 år sedan
Bibliotek är så mycket bredare än en butik. Hur motiverar man t.ex. arbete med digitala klyftor ur ett kundperspektiv? Kan man strunta i att tillhandahålla böcker om grammatik då de inte är så efterfrågade? osv.
SvaraRadera