fredag 29 januari 2010

Upphandling

Jag lyssnade till en kommunal upphandlare igår. Det var lärorikt och tankeväckande. Han sade bl a att bibliotekschefer ofta:

  • är för snälla
  • lyssnar på leverantören  hellre än ställer egna krav
  • är alltför förstående för leverantörens problem
  • tror att man går i mål när upphandlingen är klar, istället för att tänka - nu börjar processen 
Han menade att biblioteken är för dåliga på att följa upp hur leverantören sköter sina åtaganden. De lovar ofta för mycket i sina anbud. Man måste inte kontrollera att anbuden är sanna, men däremot följa upp resultatet i praktiken. När man upphandlar måste man också bli en controller.

Det finns stora vinster att göra genom att upphandla tillsammans. Men går man ihop måste man också var förändringsbenägen. Se gärna upphandlingen som en möjlighet till förändring, sade han, och menade att det är bra att försöka göra en flödesbeskrivning av hur man vill arbeta. Ofta leder upphandlingsprocesserna till ett förändrat arbetssätt. Slutligen sade han att det är viktigt att bara betala för det man fått, och inte betala i förskott.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar